Τα γυρίσματα της ταινίας, έγιναν στο Σταυρό της Εύβοιας

Προβολή της ταινίας "Οι Φωτογράφοι", 1998, του Νίκου Κούνδουρου, με την ομάδα σινεφίλμ Χαλκίδας, διοργανώνεται στις 18 Ιουλίου, στις 8.30μμ, στον πολιτιστικό χώρο της Αυλίδειας Αρτέμιδας, στον Όρμο στο Βαθύ, στο πλαίσιο του φεστιβάλ bioMechanical.

Η εκδήλωση, είναι μία από τις δεκατέσσερις συνολικά παραστάσεις, που διοργανώνει το Θέατρο Χαλκίδας, στο πρώην λατομείο στο Μικρό Βαθύ Αυλίδας.

Παραγωγή, της ομάδας σινεφίλμ Χαλκίδας.

Η ταινία βασίστηκε στην Αντιγόνη του Σοφοκλή.

Το έργο

Σε μια τριτοκοσμική χώρα μαίνεται εμφύλια σύρραξη. Μια ομάδα φωτογράφων ακολουθεί ένα μισθοφόρο πολέμαρχο, του οποίου οι άντρες σπέρνουν την καταστροφή και τον όλεθρο σε εχθρούς, αλλά και σε αθώους. Η ιστορία, είναι μεταφορά της τραγωδίας  Αντιγόνη, στην εποχή των μέσων μαζικής ενημέρωσης, και ιδιαίτερα  της τηλεοπτικής παρουσίασης της ωμής βίας. Μια ταινία δραματική, ψυχολογική, πολιτική.

Ο Νίκος Κούνδουρος δεν ήταν μόνο σκηνοθέτης της ταινίας. Ήταν και ένας από τους δύο σεναριογράφους, σκηνογράφος, ενδυματολόγος, και ο άνθρωπος που έκανε το μοντάζ.

Τα γυρίσματα της ταινίας, Οι Φωτογράφοι, έγιναν για τρείς μέρες στο Σταυρό,  της κεντρικής Εύβοιας, πριν 19 χρόνια.

Η ατμόσφαιρα ήταν φιλική κι ευχάριστη, αλλά ο ίδιος όπως  έλεγε, στα 72 του χρόνια, έπαιρνε συνεχώς παυσίπονα για τους πονοκεφάλους, από το άγχος της ευθύνης. Ο Κούνδουρος επέλεξε το τοπίο του Σταυρού, στην Εύβοια, για συγκεκριμένο λόγο: εκεί, η γη παρουσιάζει μια ιδιαιτερότητα στο χρώμα και στην υφή. Εμφανίζεται το κοκκινοκάστανο σιδηρονικελιούχο υλικό,  που εκμεταλλεύεται η ΛΑΡΚΟ.  Στη διάρκεια των γυρισμάτων, μέσω ενός μηχανήματος, ο Κούνδουρος δημιουργούσε σκόνη στην ατμόσφαιρα με αυτό το χώμα. Οι λόγοι που ήθελε  αυτή τη σκόνη στις σκηνές του έργου, ήταν λόγοι αισθητικής της εικόνας. Και πράγματι, η ατμόσφαιρα στις συγκεκριμένες σκηνές, έχει μια γοητεία. Ο στενός συνεργάτης του, Νίκος Καβουκίδης,  διευθυντής φωτογραφίας της ταινίας, έδινε μαθήματα με την τέχνη και τη συμπεριφορά του. Εκείνο που έκανε εντύπωση, ήταν πως ο Κούνδουρος άκουγε όλες τις απόψεις των παρευρισκόμενων, σχετικά με τις σκηνές του έργου που γυρίζονταν. Αν υπήρχε διχογνωμία, την τελική απόφαση την έπαιρνε ο υπεύθυνος κάθε τομέα, δηλαδή, αν υπήρχαν διαφωνίες για το μακιγιάζ, την τελική απόφαση την έπαιρνε η μακιγιέρ κλπ. Εντύπωση επίσης έκανε, η εκτίμηση που είχε ο Νίκος Κούνδουρος στα περήφανα άτομα. Ιδιαίτερα σε εκείνα που τον αντιμετώπιζαν, αυτόν μια διάσημη προσωπικότητα, χωρίς συμπλέγματα. Γενικά, στα έργα του πραγματευόταν την υπερηφάνεια. Και το έργο του, Οι Φωτογράφοι, υμνεί την υπερηφάνεια, όπως και η Αντιγόνη: ένα τραγούδι που "αντηχεί πάνω από τις χιλιετίες, όπως δεν αντηχεί κανένα άλλο".

 

Ο Νίκος Κούνδουρος

 

Γεννήθηκε το 1926, γιος δικηγόρου και πολιτικού από την Κρήτη. Σε ηλικία 8 ετών, είδε τον πατέρα του να συλλαμβάνεται για τα φρονήματά του, και ορκίστηκε να εκδικηθεί. Σπούδασε ζωγραφική και γλυπτική στην ανωτάτη σχολή καλών τεχνών της Αθήνας. Κατά το Β' παγκόσμιο πόλεμο εντάχθηκε στο ΕΑΜ- ΕΛΑΣ, πολέμησε στα Δεκεμβριανά, και εξορίστηκε στη Μακρόνησο.

Στα 28 του, αποφάσισε να ασχοληθεί με τον κινηματογράφο. Σαν σκηνοθέτης άρχισε με τη Μαγική Πόλη, το 1954, με εικαστική ματιά, επηρεασμένος από το νεορρεαλισμό. Στα επόμενα 10 χρόνια, γύρισε 5 ταινίες: Το πρωτοποριακό έργο, Ο Δράκος, 1956, μία από τις πιο σημαντικές δημιουργίες στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου,  Οι Παράνομοι (1958), η πρώτη ταινία που θέτει το ζήτημα του Εμφύλιου, Το Ποτάμι, 1960, ταινία για την τραγωδία των συνόρων, Μικρές Αφροδίτες, 1963, ένα ποιητικό/ εικαστικό έργο, από τα πιο επιτυχημένα του βωβού κινηματογράφου. Το 1967, δημιουργεί Το πρόσωπο της Μέδουσας, ένα έργο άρτιο από πλευράς εικαστικής. Το 1975, γυρίζει Τα τραγούδια της φωτιάς, ένα ντοκιμαντέρ για την τραγωδία της Κύπρου και τις μεταχουντικές λαϊκές αντιδράσεις. Ακολουθεί το 1922, έργο του 1978, που πραγματεύεται την τραγωδία της Μικρασιατικής καταστροφής: Το ελληνικό στοιχείο, ανάμεσα στην προδοσία των δυτικών συμμάχων και το ταξικό μίσος των Τούρκων.  Στο Μπορντέλο, 1984, αναφέρεται στο θέμα της επαναστατημένης Κρήτης στα τέλη του 19ου αι., με φόντο τη σύγκρουση και συνύπαρξη Δύσης - Ανατολής.  Το έργο Μπάϋρον, 1992, είναι αφιερωμένο στο λόρδο  Βύρωνα, έναν ποιητή που γνωρίζει τη μοίρα του, αλλά παλεύει μέχρι το τέλος για να πραγματώσει μία ουτοπία. Πριν 19 χρόνια δημιουργούνται Οι Φωτογράφοι, 1998, και το 2011, σε ηλικία 85 ετών, ο Κούνδουρος γυρίζει, Το Πλοίο.

Έχει γυρίσει επίσης, τρία τηλεοπτικά ντοκιμαντέρ, και έχει γράψει οκτώ βιβλία.

Διακρίσεις

Η ταινία του 1922, απέσπασε διεθνή βραβεία καλύτερης ταινίας και σκηνοθεσίας στο Κέηπ Τάουν, και στη Θεσσαλονίκη 9 βραβεία. Οι Μικρές Αφροδίτες, τιμήθηκαν με πρώτο βραβείο σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Βερολίνου και Θεσσαλονίκης και με Βραβείο της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου. Ο Δράκος, χαρακτηρίστηκε ως η καλύτερη ταινία της δεκαετίας του '50.

Ο Νίκος Κούνδουρος τόλμησε με επιτυχία ένα βήμα ισάξιο των ευρωπαϊκών ρευμάτων της εποχής. Έφερε στην Ελλάδα, τον κινηματογράφο της κοινωνικής καταγγελίας, χρησιμοποιώντας μία καινοτόμο γραφή, που τον κατατάσσει στην ευρωπαϊκή νέο-νεωτερικότητα, όπως έχει γραφτεί.

Για τον Κούνδουρο, τα πάντα είναι πολιτικά.

 

Η Αντιγόνη, του Σοφοκλή

 

Η τραγωδία Αντιγόνη είναι ένα από τα ορόσημα της πολιτισμικής μας ταυτότητας. Είναι από τα έργα εκείνα που ασκούν τη συλλογική μνήμη, και αποτελούν πηγή σοφίας στην αναζήτηση σταθερών αξιών και σωστού προσανατολισμού στη ζωή.

Η βασιλική κόρη του άτυχου Οιδίποδα Αντιγόνη, παρά τις διαταγές του βασιλιά Κρέοντα, θάβει τον νεκρό αδελφό της τον Πολυνείκη, σύμφωνα με το οικογενειακό και ηθικό καθήκον.

Η Αντιγόνη συλλαμβάνεται επ' αυτοφώρω. Ομολογεί περήφανα την πράξη της και σύμφωνα με το απαγορευτικό διάγγελμα του Κρέοντα, καταδικάζεται σε θάνατο.

Ο μνηστήρας της και γιός του Κρέοντα Αίμων, παρακαλεί να μην εκτελεστεί η ποινή, επειδή είναι αντίθετη με τη θέληση και το αίσθημα του λαού, αλλά ο άρχοντας Κρέων βλέπει μόνο το νόμο και αντιτίθεται σε κάθε υποχώρηση.

Η Αντιγόνη κλεισμένη σε υπόγεια σπηλιά, προκειμένου να πεθάνει από πείνα και δίψα, προτιμά να τελειώσει τη ζωή της κι απαγχονίζεται. Ο μνηστήρας της Αίμων, αλλόφρων, αυτοκτονεί κοντά της. Η μάνα του και σύζυγος του Κρέοντα, Ευρυδίκη, καταριέται τον άντρα της και αυτοκτονεί κι εκείνη.

Ο Κρέων, δυστυχής, αργά αντιλαμβανόμενος το σφάλμα του, τρέχει να θάψει τον νεκρό του Πολυνείκη, και να απελευθερώσει την Αντιγόνη. Όμως αντί γι αυτό, αντικρίζει το γιό του νεκρό, να κρατά στην αγκαλιά την Αντιγόνη. Αμέσως, μαθαίνει και τον θάνατο της γυναίκας του. Θρηνεί την αβουλία του, αλλά μάταια ζητά το θάνατο σαν λύτρωση.

Το έργο

Στην τραγωδία συγκρούονται οι άγραφοι νόμοι με του γραπτούς νόμους - τους ασεβείς και τυραννικούς νόμους - του ενός ανθρώπου. Συγκρούονται οι αμετακίνητες ηθικές, ιερές παραδόσεις με τις εφήμερες διαταγές μιας πολιτικής εξουσίας. Η ευθύνη, το ιδεώδες και το συναίσθημα της κοινωνικής ελευθερίας με τη βία της πολιτικής αυθαιρεσίας. Η σύγκρουση του ένθερμου αισθήματος με την ψυχρή λογική. Η σύγκρουση του τρυφερού και ανιδιοτελούς της ευγενικής φύσης με το κούφιο, αλγεινό, ασεβές της ανδρικής ισχυρογνωμοσύνης και το καχύποπτο της τυραννικής δεσποτείας. Συγκρούεται ο ελεύθερος άνθρωπος  με το δυνάστη, τον περιφρονητή.

Η Αντιγόνη παρουσιάζεται πρόμαχος των άγραφων, αιώνιων ηθικών νόμων. Αντιδρώντας στην αδικία ηρωικά, επαναστατεί. Με ακλόνητο ήθος, θυσιάζεται θαρραλέα, αιώνια μάρτυρας  των μεγάλων ιδανικών. "Δεν γεννήθηκα για να μισώ μαζί με άλλους, αλλά για να αγαπώ μαζί τους". Ού τοι συνέχθειν, αλλά συμφιλείν έφυν.

Ο αρχικά αγαθός Κρέων, μεταβάλλεται σε έναν αυθαίρετο άρχοντα, σε έναν τύραννο. Παρουσιάζεται υπέρμετρα αυστηρός και αμετάπειστος: Έχει ταυτίσει το δίκαιο με την προσωπική του γνώμη. Σπρώχνει και τον εαυτό του και την κοινωνία στην εκμηδένιση.  Την Ύβρη που διέπραξε την αντιλαμβάνεται - αλλά όταν είναι πολύ αργά.

Σοφοκλής 496-406 π.Χ.

Ο ένας από τους τρεις μεγάλους τραγικούς ποιητές της αρχαίας Ελλάδας, που οδήγησαν σε άφθαστη ακμή τη δραματική τέχνη. Ο Αθηναίος Σοφοκλής δημιούργησε περί τα 120 δράματα, αλλά σώθηκαν μόνον 7 τραγωδίες του, μεταξύ των οποίων ο Οιδίπους τύραννος, η Αντιγόνη, η Ηλέκτρα. Εισήγαγε πολλές καινοτομίες. Αφομοιώνοντας την μυθική μακραίωνη παράδοση και βασιζόμενος σε δοκιμασμένες φόρμες - όπως και οι άλλοι τραγικοί - ο Σοφοκλής εστίαζε στα ουσιαστικά και στα απαραίτητα στοιχεία των μύθων, προσθέτοντας λεπτομέρειες ή τροποποιώντας σημεία της ιστορίας, για να ντύσει τις μεγαλοφυείς ιδέες του. Τον ενδιέφερε το ηθικό περιεχόμενο που πήγαζε από το μύθο. Ο ποιητής παρουσίαζε τους ανθρώπους όπως θα έπρεπε να είναι, αν και οι χαρακτήρες των έργων του ήταν παρμένοι από την πραγματικότητα, σαν να ήταν ένας από εμάς.  Το νυν και το δέον, είχε γράψει ο Πλωρίτης. Τι ισχύει και τι θα έπρεπε να ισχύει.

Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.

Για τη μετάβαση στο χώρο του Θεάτρου, λεωφορείο ξεκινά από την οδό Ελ. Βενιζέλου, μπροστά από την Εθνική Τράπεζα στις 7.30μμ. Από το θεατρικό χώρο, επιστρέφει στη Χαλκίδα, στις 11μμ

Περισσότερες πληροφορίες, τηλ. 6972 162 440, κρατήσεις 6936 001 129, γραμμή εθελοντών 6987 447 369 και στις ηλεκτρονικές διευθύνσεις

1. http://bm-festival.com/koxylia-stin-xwra-twn-tayrwn/

2. http://bm-festival.com/

3. https://www.youtube.com/watch?v=_Aymw7Lb6js

4. https://www.youtube.com/watch?v=gmJ-1EpB2H0

Πότε: 18 Ιουλίου, 8.30μμ

Πού: Όρμος, Βαθύ

Up to 72% Off Local Warehouse Clearance, Ends: Aug 31, 2016

 Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookie

If you not change browser settings, you agree to it. Learn more

I understand

Από το Google για την παροχή των υπηρεσιών του, για την εξατομίκευση διαφημίσεων και για την ανάλυση της επισκεψιμότητας. Η Google κοινοποιεί πληροφορίες σχετικά με την από μέρους σας χρήση αυτού του ιστότοπου. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookie

21 Σεπ 2017 18:05
Έργα καθαρισμού ρεμάτων και ποταμών στην Φωκίδα

 

Υπεγράφησαν από τον Περιφερειάρχη Στερεάς [ ... ]

20 Σεπ 2017 17:13
Το νέο πρόγραμμα, του ράδιο Home 89.1 της Χαλκίδας

• Το νέο του πρόγραμμα για τη σεζόν 2017-2018, [ ... ]

19 Σεπ 2017 17:19
Σε λειτουργία τα τμήματα του πολιτιστικού συλλόγου Σκάλας Ωρωπού

• Αρχίζουν τη λειτουργία τους τα τμήματα [ ... ]

15 Σεπ 2017 18:17
 HELMEPA διευκρινίζει την εθελοντική αποστολή της

 

 

Με αφορμή Δελτίο Τύπου της οργάνωσης [ ... ]

21 Σεπ 2017 12:41
Μάθετε Τι ΔΙΔΑΣΚΟΥΝ στα ΕΛΛΗΝΟΠΟΥΛΑ… Δείτε και Φρίξτε

Του Συμεών Σκαρμούτσου

Σε ωμή Πανθρησκεία [ ... ]

19 Σεπ 2017 17:49
Ζητείται λογική…

ΔΙΑΒΑΣΑ ΠΡΟΣΦΑΤΑ ότι «αν όλα τα κράτη [ ... ]

19 Σεπ 2017 17:16
ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ 8ης ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ (ΤΑΚΤΙΚΗΣ) ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΤΗΝ 25η ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 201

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ

Σας προσκαλούμε στην 8η συνεδρίαση [ ... ]

15 Σεπ 2017 17:03
Το νέο Δ.Σ. του Φο.Δ.Σ.Α Στερεάς Ελλάδας

Το Διοικητικό Συμβούλιο που εκλέχθηκε στην [ ... ]

20 Σεπ 2017 19:46

Με βάση τον από 20-09-2017 Χάρτη Πρόβλεψης Κίνδυνου [ ... ]

19 Σεπ 2017 17:44
Απαγόρευση κυκλοφορίας από από την12η βραδινή της 19ης Σεπτεμβρίου, ημέρα Τρίτη 2017, έως και την 12η βραδινή της 20ης Σεπτεμβρίου, ημέρα Τετάρτη

Με βάση τον από 19-09-2017 Χάρτη Πρόβλεψης Κίνδυνου [ ... ]

18 Σεπ 2017 12:09
Σε λειτουργία τα τμήματα του πολιτιστικού συλλόγου Δοκού Χαλκίδας

• Αρχίζουν τη λειτουργία τους τα τμήματα [ ... ]

14 Σεπ 2017 18:23
Ανακοίνωση της HELMEPA για την θαλάσσια ρυπανση

Με λύπη και ανησυχία παρακολουθούμε την [ ... ]